5 ژانویه 2022- مطالعه اخیراً منتشر شده در مجله نفرولوژی نشان می دهد که استفاده از مهارکننده های کوترانسپورتر-2 سدیم-گلوکز (SGLT2Is)  به طور قابل توجهی خطر بیماری مزمن کلیوی (CKD) را در بیماران دیابتی نوع 2 با DCSI بالاتر(شاخص شدت عوارض دیابت[1]) کاهش می دهند.

دکتر Wei-Syun Hu، و همکارانش از دانشگاه پزشکی چین درTaichung در تایوان، با هدف بررسی خطر CKD در بیماران دیابتی نوع 2 با نمرات مختلفDCSI ، که تحت درمان با مهارکننده‌هایSGLT2  بودند، یک تحلیل گذشته‌نگر انجام دادند.DCSI ، شدت و وجود عوارض را در هفت سیستم در بدن تعیین می کند. این شاخص نتایج آزمایشگاهی و کدهای تشخیصی را به یک امتیاز 14 سطحی تبدیل می کند که اثرات طولانی مدت دیابت را بر هفت سیستم بدن تعیین می کند.

این تجزیه و تحلیل شامل 113449 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 از NHIRD تایوان (پایگاه تحقیقاتی بیمه سلامت ملی) بود. محققان داده های جمع آوری شده از 107440 بیمار با تغییر در نمره DCSI کمتر از 1 امتیاز در سال، و 2289 بیمار با تغییر نمره ی DCSI> 2 امتیاز در سال و 3720 بیمار با تغییر نمره ی DCSI از 1 به 2 در یکسال، را تجزیه و تحلیل کردند.

خطر CKD،در طول دوره پیگیری با استفاده از مدل‌های خطر متناسب کاکس ارزیابی شد. آنها برای سن، جنس، بیماری‌های همراه، و داروهای مهارکننده‌های آنزیم تبدیل‌کننده آنژیوتانسین یا مسدودکننده‌های گیرنده آنژیوتانسین، مهارکننده‌های گلوکوزیداز، مهارکننده‌های دی پپتیدیل پپتیداز-4، بیگوانیدها، مگلیتینیدها، پپتید-1 گیرنده‌های شبه گلوکاگون، گیرنده‌های پپتید-1، انسولین، تیازولیدین دیون و سولفونیل اوره، تنظیم شدند.

نویسندگان یافته های زیر را گزارش کردند:

· بروز بیماری مزمن کلیوی از 18.30 در هر 1000 نفر- سال در بیماران با تغییر نمره ی DCSI<1 امتیاز در سال به 137.55 در هر 1000 نفر - سال در بیماران با تغییر نمره ی DCSI> 2 امتیاز در سال افزایش یافت.

· خطر ابتلا به CKD در بیمارانی با تغییرات بالاتر در نمره DCSI(بیشتر از 2 در سال) که تحت درمان با مهارکننده های SGLT2 بودند، نسبت به بیمارانی که SGLT2I را دریافت نمی کردند، کمتر بود.

نویسندگان نتیجه گیری نمودند که استفاده از مهارکننده‌های کوترانسپورتر-۲سدیم-گلوکز به طور قابل‌توجهی با کاهش بروز بیماری مزمن کلیوی در افراد مبتلا به دیابت نوع دو با شاخص بالاتر شدت عوارض دیابت، مرتبط است.

درباره مهارکننده های  SGLT2

مهارکننده هایSGLT2 ، دسته ای از داروهای تجویزی هستند که توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده برای استفاده همراه با ورزش و رژیم غذایی برای کاهش قند خون در بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 2 تایید شده است. داروهایی که در گروه مهارکننده‌های SGLT2 قرار دارند شامل داپاگلیفلوزین، کاناگلیفلوزین و امپاگلیفلوزین هستند. ایمنی و کارایی آنها در بیماران دیابتی نوع 1 ثابت نشده است و توسط FDA برای استفاده توسط این بیماران تایید نشده است.

منبع:

https://medicaldialogues.in/nephrology/news/sglt2-inhibitors-lower-chronic-kidney-disease-risk-in-diabetes-patients-with-higher-dcsi-study-104442

 



[1]diabetes complications severity index